Fandom

Koniopedia

Appaloosa

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Appaloosa
Appaloosa.jpg
Typ Koń gorącokrwisty
Pochodzenie Ameryka, na terenie stanów Waszyngton, Oregon i Idaho
Przeciętny wzrost 145-160 cm
Umaszczenie Tarantowate, rzadziej jednolite
Zastosowanie Rekreacja, skoki, wyścigi konne
Inne nazwy A Palouse

Appaloosa - rasa konia gorącokrwistego. Pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Stosowany głównie jako wierzchowiec do jazdy rekreacyjnej, skoków, wyscigów.

HistoriaEdytuj

Appaloosa1.jpg
Podobnie jak większość amerykańskich koni appaloosa ma bardzo długą historię. Pochodzi od koni przywiezionych przez Hiszpanów podczas podboju Ameryki Środkowej i Łacińskiej. Oczywiście, od tej pory konie te ulegały wpływą z jednej strony warunków lokalnych, a z drugiej selekcji hodowlanej. Choć tarantowa maść tego konia pochodzi od hiszpańskich przodków, aktualnie ukształtowany typ w dużej części wypracowany był przez Indian Nez Perce z pólnocno - wschodniego Oregonu, południowego wschodu stanu Waszyngton i Idaho. Zamieszkiwali oni dolinę Palouse - rzeki, od której pochodzi nazwa całego regionu i konia. Staranna selekcja prowadzona przez Indian, ukształtowała wytrzymałego, wszechstronnego konia o spokojnym temperamencie. Jednak w 1877 roku, po sześciodniowej bitwie, Nesperce zostali zamknięci w maleńkim rezerwacie w Idaho. Ograniczono im także hodowlę koni. Rasa została uratowana 1938 r. przez hodowców zapaleńców z małej miejscowości Moscow i Idaho.

WyglądEdytuj

Tarantowata piękność.jpg
Wysokość w kłębie 145-160 cm
Oczy charakterystyczne, wyraziste, obrzeżone widoczną białówką
Grzywa i Ogon krótkie, niezbyt bujne
Kopyta twarde, zwykle mają pionowe, czarne i białe pręgi
Łeb głowa ma prosty profil, uszy są zadziwiająco ruchliwe, szyja jest długa
Grzbiet i kończyny grzbiet prosty, nogi stosunkowo krótkie
Umaszczenie tarantowate

CharakterEdytuj

To wytrzymały, spolegliwy wierzchowiec o spokojnym temperamencie, Odznacza się pewnymi chodami, sporą szybkością i wyczuciem bydła.

Więcej w Fandom

Losowa wiki