Fandom

Koniopedia

Comtois

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Comtois
Cheval Comtois 1.jpg
Typ Koń zimnokrwisty
Pochodzenie Francja
Przeciętny wzrost 150-160 cm
Umaszczenie Wszystkie odmiany kasztanowatej czasem gniada
Zastosowanie Praca w lesie lub w winnicach, ciągnięcie sań

Comtois- rasa comtois to górskie konie robocze, początkowo charakteryzujące się lekką budową.

Historia Edytuj

Hodowane były we Francji, dziś można je spotkać w Masywie Centralnym. Już w 1544r. zostały użyte do uszlachetnienia koni w Bourgogne. Sławę zdobyły jednak jako konie wojskowe. Comtois były używane w kawaleri i artyleri. Odbyły też podróż do Rosji wraz z wojskami Napoleona. Od XIXw. comtois nie jest rasą czystą. Do krzyżowania użyto perszerona, konia anglonormandzkiego i konia bulońskiego, ale bez pozytywnego rezultatu. Na początku tego wieku hodowcy odkryli, że użycie krzyżówek małego górskiego ardena daje lepsze wyniki - dostarcza silniejszych koni. Za sprawą domieszki krwi orientalnej comtois, chociaż zmieniony, odzyskał dawne walory, przede wszystkim żywotność. W 1919 r. powołano syndakt hodowlany i utworzono księgę stadną.

Wygląd Edytuj

Rasę comtois charakteryzuje kwadratowa głowa o prostym profilu, prosta i muskularna szyja, wyrazisty kłąb, głęboka i szeroka klatka piersiowa, prosty grzbiet, okrągły i szeroki zad. Posiada wszystkie odmiany maści kasztanowatej - od ciemnej do jasnej - oraz czasem gniadą. W wysokości mierzą 150-160cm.
Comtois mare and foal.jpg

Klacz ze źrebakiem

Temperament Edytuj

To spokojny koń, cierpliwy, odważny, o zrównoważonym temperamencie. Czasem powolny, ale chętny do pracy.

Użytkowanie Edytuj

Obecnie użytkowany jest do pracy w lasach lub w winnicach, a także do ciągnięcia sań w górskich uzdrowiskach. Comtois jest ceniony także poza granicami Francji, np. Afryce Północnej, także jako zwierzę juczne.

Więcej w Fandom

Losowa wiki