FANDOM

Criollo - rasa koni gorącokrwistych pochodząca z Ameryki Południowej.

Criollo

Wygląd Edytuj

Mogą mieć praktycznie każde umaszczenie, przeważnie z białymi odmianami, choć brazylijski typ Mangalarga jest zwykle ciemnosiwy, dereszowaty lub kasztanowaty. Średnia wysokość w kłębie to 142 cm do 152 cm. Jego głowa jest sucha, krótka, dość szeroka, o prostym profilu i wyrazistych oczach. Jego szyja jest raczej krótka, ale dobrze osadzona, kłoda muskularna, klatka piersiowa głęboka, grzbiet krótki. Zad muskularny, silny, kończyny krótkie, o silnych stawach i twardych, wytrzymałych kopytach.

Historia Edytuj

Criollo-0

Ten niewielki, ale bardzo wytrzymały konik wywodzi się z Ameryki Łacińskiej. Jego przodkami były hiszpańskie kuce, konie andaluzyjskie oraz cięższe rasy przywiezione do Nowego Świata przez hiszpańskich osadników. Wiele z tych koni uciekło z ludzkich osad i zdziczało na pampasach, rozmnażając się do wielkich stad. Dzięki twardym warunkom życia stały się silne, wytrwałe, bardzo zdrowe i niewymagające. Osadnicy wychwytywali co jakiś czas po kilka koni, które po ujeżdżeniu służyły im jako wierzchowce i zwierzęta juczne. Zaczęli krzyżować je z ogierami europejskimi i amerykańskimi. Uzyskano w ten sposób niewielkiego, ale niezwykle wszechstronnego i wytrzymałego konika, który do dziś służy jako wierzchowiec pasterzy bydła (tzw. gauchos). Pierwsza księga stadna tych dzielnych koników powstała w 1893 roku w Chile (Chilijczycy nazwali swoje konie Fina Sangrie Chilena). W 1912 roku księgę stadną założyli też Argentyńczycy, a w 1930 roku Brazylijczycy i Urugwajczycy. Obecnie księgę stadną ma też Wenezuela, Paragwaj i Peru. Koniki criollo z różnych krajów nieco różnią się między sobą pokrojem.