Fandom

Koniopedia

Cutting

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Cutting– konkurencja western riding podczas której koń i jeździec są oceniani pod kątem umiejętności oddzielenia pojedynczej sztuki bydła od stada i nie pozwoleniu jej wrócić przez krótki czas.

41-FJr06svL. SX425 .jpg

Historia Edytuj

Sport wyewoluował z pracy z bydłem na amerykańskich ranchach, gdzie należało konno oddzielić pojedyncze sztuki bydła w celu szczepienia, kastracji lub segregacji. Obecnie zawody pomiędzy najlepszymi cuttingowymi końmi i jeźdźcami odbywają się na arenach. Zostały ustalone zasady konkurencji, a w 1946 roku została założona organizacja National Cutting Horse Association, która obecnie, zajmują się tym sportem.

O tej konkurencji Edytuj

Zazwyczaj w konkurencji używa się koni rasy Quarter Horse, ale użycie innych ras jest możliwe. Cuttingowe konie są atletycznie zbudowane. Trenowane są one do instynktownego blokowania krowy, próbującej wrócić do stada.

W konkurencji, koń i jeździec wybierają i oddzielają sztukę bydła (zwykle jałówkę tj. młodą krowę, lub wykastrowanego, młodego byczka) od reszty stada. Następnie krowa stara się wrócić do jej stada. Wtedy jeździec powinien oddać wodze koniowi i pozwolić mu samemu blokować krowę. Dobry koń cuttingowy robi to samodzielnie, z przyjemnością i zaangażowaniem, w dobrym stylu. Zawodnik ma 150 sekund do pokazania konia: zwykle trzy krowy są wycinane podczas przejazdy, jednak tylko praca z dwoma, jest brana do oceny. Sędzia przyznaje punkty w skali od 60 do 80, gdzie 70 jest uznawany za średni wynik.

Cutting-action.jpg

Widać, że ten koń dobrze się bawi :D

Cutting jest jednym z najszybciej się rozwijających sportów na świecie. W 2006 roku, zawodnicy podczas zawodów Futurity w USA wygrali ponad 3.7 miliona dolarów. Suma wygranych w zatwierdzonych przez NCHA zawodach, wynosi corocznie 39 milionów dolarów, nie licząc wygranych rozdzielanych przez Australian Cutting Horse Association, American Cutting Horse Association, pokazy koni poszczególnych ras oraz europejskie i kanadyjskie zawody.

Więcej w Fandom

Losowa wiki