FANDOM

Falabella - jest to najmniejszy na świecie koń miniaturowy. Mają słabszą budowę niż kuce, często przypomina bardziej małego konia gorącokrwistego niż kuca, przez co jest raczej uznawany jest za konia, nie kucyka. Wymagają stałej uwagi i zabiegów pielęgnacyjnych, z hodowli zaś muszą być stale eliminowane wady dziedziczne.

Historia i pochodzenieEdytuj

Ta rasa minaturowych koni powstała dzięki prywatnej inicjatywie argentyńskiego hodowcy Julio Cesara Falabelli, własciciela rancza Recreo de Roca. Przodkami kuców tej rasy są kuce szetlandzkie krzyżowane z niewielkimi końmi pełnej krwi, tak aby powstał koń miniaturowy, zachowujący wygląd i proporcje konia normalnego wzrostu. Dokładne pochodzenie tego konia nigdy nie zostało podane do wiadomości publicznej, ale najwyraźniej pochodzą z hodowli w pokrewieństwie. Inna wersja mówi o małym srokatym koniku, któy kiedyś zabłąkał się na ranczo. Jego potomkowie dziedziczyli po nim niski wzrost i proporcje ciała dużych koni. Do tego czasu najpopularniejszym Polskim kucem Falabella jest Ciuciu. Jest to najmniejszy Polski kucyk.

Wygląd Edytuj

Falabella2
Falabella ma w kłębie maksymalnie 76 cm, a najbardziej poszukiwane są osobniki jak najmniejsze. Występują falabelle w różnych typach, mogą być podobne do araba, folbluta, Quarter Horse albo jakiejkolwiek innej rasy, stowarzyszenie daje hodowcom dowolność w tym względzie. Głowa nie powinna mieć typowych cech kuca i powinna być proporcjonalna do tułowia. Szyja także jest dość długa, a łopatki dobrze ukształtowane. Zad jest jednak słaby, kończyny tylne mają tendencje do postawy krowiej, przednie zaś do kozińca. Kopyta są ładne i dość twarde, choć niekiedy mają kształt kwadratowy. Okrywa włosowa jest jedwabista bez podszerstka, grzywa i ogon wyjątkowo obfite. Na pęcinach nie powinno być nawet śladu szczotek. Miniaturyzacja może prowadzić do niepożądanej budowy "jamnika"- długi, słaby grzbiet i krótkie nogi. Jest to nie tylko wada wyglądu, może doprowadzić do problemów zdrowotnych. Dopuszczalne są wszystkie maści, także srokata i tarantowata. Tak samo akceptowane są wszystkie kolory oczu.

CharakterEdytuj

Falabella3
Falabella jest bardzo łagodny i inteligentny. Ten miniaturowy koń, ważący zaledwie 20 kg nie może być oczywiście koniem wierzchowym, nawet dla małych dzieci. Zaprzęga się go w leciutkiej uprzęży do maleńkich wózków, używa w cyrkach i prezentuje na specjalnych wystawach. Jest to rasa, której wyłączną rolą jest rola zwierzęcia do towarzystwa. Potrzebuje on ciepłej stajni. Nie jest zabawką, nie można go trzymać w domu. Tak jak inne konie potrzebuje wybiegu, towarzystwa, weterynarza i zajęcia. Falabella często mylone są z kucami szetlandzkimi, lub islandczykami.
Falabella-1-
Medium nos amis le bêtes