Fandom

Koniopedia

Gelderlander

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Gelderlander -
Gelderlander1.jpg
rasa konia gorącokrwistego.

HistoriaEdytuj

Konie te hodowane są w holenderskiej prowincji Gelder od nie pamiętnych czasów. Niegdyś stanowiły typ konia pogrubionego i hodowane je bez selekcji. Szybko jednak uszlachetniono je domieszką krwi andaluzów, a później normandzkiej i norfolk roadster. Ponieważ hodowcy bez bliższeg
Gelderlander2.jpg
planu użyli do krzyżówek innych koni europejskich, które losowo dotarły na te tereny, trudno jest dokładnie powiedzieć, jakie rasy przyczyniły się do rozwoju gelderlandera. W początkach XX w. stosowano np. krzyżówki z hackneyami, oldenburgami, wschodniofryzyjskimi i anglonormandzkimi. Rezultatem był koń karetowy, paradny, obdarzony piękną budową i ładnymi chodami.

WyglądEdytuj

WYGLĄD
Horse;.jpg
Wysokość ten duży, elegancki koń ma w kłębie 155 - 165 cm, ale może też być wyższy.
Głowa i szyja ma nieco garbonosy profil. Ganasze są nieco pogrubione, nie psuje to jednak przyjemnego wyrazu głowy. Szyja jest dobrze osadzona, długa i mocna.
Kłąb i łopatki kłąb niski, a łopatki mocne.
Klatka piersiowa, grzbiet, zad klatka piersiowa głęboka, grzbiet długi i prosty, zad silny.
Ogon wysoko noszony.
Kończyny stosunkowo krótkie, ale mocne, o krótkich nadpeciach, poprawnych pęcinach, nie mają szczotek, w przeciwieństwie do dawnych gelderlanderów.
Kopyta jest klasycznym przykładem kopyta ciężkiego konia goracokrwistego. Jesty dość płaskie, nieco krótkie, ale dobrze ukształtowane, zwykle o jasnym rogu wysokiej jakosci.
Umaszczenie dopuszczalne są wszystkie czyste masci, chociaż najczęściej spotykane są różne odcienie maści kasztanowatej i siwej.

Użytkowanie

Gelderlander3.jpg
Gelderlander wykorzystywany był niegdyś do ciągnięcia powozów, sań i wozów, wykorzystywano go także pod wierzch. Obecnie z wielkim sukcesem bierze udział w wyścigach zaprzęgów typu sross-country, gdzie daje dowód wielkiej siły i zręczności. Potrafi wykonywać drobne prace polowe, a jego wyważone chody i spokojny temperament sprawiają, że jest także idealnym wierzchowcem do jazdy rekreacyjnej. Dobrze ujeżdżony i trenowany gelderlander moze takze stać się dobrym skoczkiem. Gelderlander przyczynił się do powstania holenderskiego konia goracokrwistego, współczesnego konia wierzchowego.

Więcej w Fandom

Losowa wiki