Fandom

Koniopedia

Kłus

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

KłusEdytuj

Klus trans.gif

Kłus

Kłus - najrzadziej używany przez dzikie konie (jak i osła, zebry i inne koniowate zwierzęta) chód. Jest szybszy od stępa, dwutaktowym, w którym jednocześnie na podłożu opierają się dwie naprzeciwległe kończyny (słyszymy dwa ugerzenia kopyt o podłoże): lewa przednia i prawa tylnia razem.

Jazda w kłusieEdytuj

W kłusie można jeździć na trzy sposoby:

Kłus anglezowany - jeźdźiec podnosi się lekko w siodle co drugi krok konia. Podczas jazdy na maneżu (ujeżdżalni), jeździec powinien wstawać, gdy zewnętrzna, przednia noga konia jest z przodu, a siadać, gdy jest ona w tyle.

Kłus wysiadywany (ćwiczebny)
Trot animated.gif

Kłus ćwiczebny

- jeździec nie podnosi się w siodle, pracuje odpowiednio biodrami, alby nie obijać się o siodło. Kłus ten używany jest przy zmianach chodu, jak i przy wykonywaniu ćwiczeń, takich jak wolta, półwolta itp.

Kłus w półsiadzie - jeździec trzyma się kolanami siodła, pochyla jekko do przodu i unosi pośladki nad siodło. Tego rodzaju kłusu używa się jako ćwiczenie, które pomaga przy skokach przez przeszkody, gdzie półsiad jest wymagany, jak i galopie w półsiadzie - nieodlącznego elementu wyprawy terenowej dla grupy bardziej zaawansowanej (potrafiącej galopować).

Rodzaje kłusaEdytuj

Kłus roboczy – naturalny chód konia, w którym koń porusza się rytmicznie i w równowadze, nie wkładając w to większego wysiłku;

Kłus pośredni – nieco szybszy od kłusa roboczego i wymagający od konia niezacznego wydłużenia, stosowany jest najczęściej jako jeden z elementów ujeżdżania konia;

Kłus wyciągnięty – przy każdym kroku koń maksymalnie wyciąga kończyny, chód ten wykonuje się jedynie podczas pracy na ujeżdżalni;

Kłus zebrany – koń porusza się z podstawionym zadem, wykroki są mniej obszerne, lecz bardziej efektowne i sprężyste niż w kłusie pośrednim.

Więcej w Fandom

Losowa wiki