FANDOM

Kf

Kłusak francuski - jest to jedna z wielu ras koni. To dosyć popularny gatunek.

WyglądEdytuj

Kłusak posiada dość ciężką, duża, pospolitą głowę, której nie można odmówić odrobiny atrakcyjności i szyję proporcjonalnej długości w stosunku do reszty ciała. Kłąb powinien być zaokrąglony grzbiet szeroki i mocny, zakończony niezwykle muskularnym zadem. Nogi są bardzo dobrze zbudowane, silnie umięśnione, o dobrej kości z płaskimi, szerokimi stawami oraz niezwykle twardymi kopytami. Kłusaki najczęściej spotykane są o umaszczeniu gniady lub kasztanowatym, choć są możliwe tak że inne pod warunkiem, że są jednolite. Dochodzi do 165 cm wzrostu w kłębie.

Historia i pochodzenieEdytuj

Hodowla kłusaków francuskich rozpoczęła się w pierwszej połowie XIX wieku. Rasa ta powstała pierwotnie ze stada normańskiego, które zostało skrzyżowane z końmi pełnej krwi angielskiej, hunterami półkrwi, norfolk roadsterami oraz z pewną liczbą kłusaków standardbred. Pierwsi przedstawiciele rasy byli ciężsi, mniej szlachetni i przejawiali większe podobieństwo do swoich normandzkich przodków. Dopiero domieszki folbluta spowodowały uszlachetnienie.

Wczesny znaczący wpływ na rozwój kłusaka francuskiego wywarł ogier Young Rattler, urodziny 1811r., którego ojciec Rattler był Folblutem, a matka miała w swych żyłach znaczny procent krwi norfloka roadstera. Jednak pięć znaczących linii uzyskano dopiero dzięki wykorzystaniu do rozrodu pięciu ogierów - był to Conquereant, Lavater, Normand, Phaeton, Fuchsia.

Pierwsze wyścigi kłusaków francuskich odbyły się we Francji (w Cherbourgu) w latach 30 XIX wieku. Od czasu tych zawodów popularność tej rasy coraz bardziej rosła.

128253928 28

Wyścig kłusaków

CharakterEdytuj

Kłusak francuski jest wytrzymałym koniem. Koń przyjazny jest dla innych ludzi, a także koni nawet innych ras.