Fandom

Koniopedia

Koń Przewalskiego

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Koń Przewalskiego (kertag) -
Kon przewalskiego.jpg

Koń Przewalskiego

jest to niewątpliwie jedyny dziki koń, który przetrwał do dziś, który żyje w grupach rodzinnych, czyli haremach, chronionych przez dorosłego ogiera i prowadzonych przez najstarszą klacz, Heremy te łączyły sie w wielkie stada posiadające własne terytoria, które znaczyły moczem i kałem.

Historia i pochodzenie

Zasięg jego występowania ograniczony jest obecnie do stepów Mongolii, pustyni Gobi i Ałtaju - pasma górskiego na pograniczu Mongolii i północnych Chin. Przed tysiącami lat występował on jednak w całej strefie stepów Azji Środkowej i Wschodniej. Ten kolosalny spadek ilości koni spowodowało rozprzestrzenianie sie koczowniczych ludów pasterskich, które potrzebowały wody i pastwisk dla swych stad. Drugą przyczyną było polowanie. Dziesiątki tysięcy lat temu dla prymitywnych myśliwych dziki koń był zwierzyną łowną. Jegomalowidła umieszczali na ścianach swych grot. Malowidła naskalne konia Przewalskiego odnaleziono w stanowiskach w Europie
Koń przewalskiego1.jpg
Zachodniej Niektórzy naukowcy uważają je jednak za wizerunki spokrewnionego z nim konia Equus germanicus.Gatunek ten został nazwany na cześć rosyjskiego odkrywcy, podróżnika i geografa Mikołaja Przewalskiego, który w 1879 r. zebrał materiały badawcze, na podstawie których Poliakow opisał to zwierzę w 1881 roku. Wiele koni Przewalskiego zostało schwytanych na początku XX wieku i umieszczonych w ogrodach zoologicznych. Z tych 12–15 rozmnażało się w niewoli i od nich pochodzi obecna populacja tego gatunku.

Wygląd

Koń Przewalskiego jest krępy, w kłębie ma wysokość 125 - 145 cm i posiada bardzo charakterystyczną, dużą głowę. Występuje tylko w maści bułanej przy czym zimą jego sierść jest znacznie jaśniejsza. Ma widoczną, charakterystyczną pręge na grzbiecie. Pęciny i krótka, nastroszona grzywa są ciemne, a nawet czarne. Zwykle występuje pręgowanie na kończynach. Włos rośnie na bokach ogona, a nie wokół jak u konia domowego. Sierść zimowa jest długa i gęsta, an kończynach tworzy krótkie szczotki i wąsy na ganaszach ogiera. Koń Przewalskiego pustynny jest drobniejszy, zaś konie żyjące w górach, w chłodniejszym klimacie były większe, mocniejsze,a nawet nieco różniły się umaszczeniem.

Populacja

Kon przewalskiego2.jpg
Koń Przewalskiego w stanie dzikim praktycznie juz wyginął chociaż nieliczne osobniki być może przeżyły w odizolowanych miejscach. Zoologowie i obrońcy przyrody uratowali ten gatunek przed wyginięciem i czynią starania jego reintrodukcji w Mongolii.

W 2005 roku w ogrodach zoologicznych żyło około 1500 przedstawicieli tego gatuku, które wowodza sie od 31 koni sprowadzonych do zoo w 1945 roku i od 250 żyjących na wolności w Mongolii.

Więcej w Fandom

Losowa wiki