Fandom

Koniopedia

Koń Sztumski

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Koń Sztumski
Sztumski.jpg
Typ Koń Zimnokrwisty
Pochodzenie Polska
Przeciętny wzrost ok. 160 cm
Umaszczenie Odmiany kasztanowatego, kara, siwa, ciemnogniada, gniada
Zastosowanie Praca na roli

Koń Sztumski - te konie zajmują 2 miejsce wśród regionalnych odmian koni, które mimo zamknięcia ośrodków hodowlanych wyróżnia się w populacji polskich koni zimnokrwistych.

Historia Edytuj

Przodkowie tego gatunku pojawili się na Warmii i prawobrzeżnej części Powiśla Gdańskiego. Przyczynili się do tego rolnicy, którzy potrzebowali silnych, ale nie powolnych koni do pracy w polu na trudnych do uprawy glebach. Większość koni zginęła podczas wojny, jednak pojedyńcze osobniki przetrwały w okolicach Sztumu. Duży wpływ na ukształtowanie rasy koni sztumskich domieszka krwi koni rasy belgijskiej, ardenów francuskich i szwedzkich. W wyniku odpowiedniej selekcji konie przekształcono z ciężkich i powolnych w pospieszno-robocze średniej masy, o wydajnym kłusie. Obecnie opracowywane są programy hodowlane ochrony zasobów genetycznych koni rasy polski koń zimnokrwisty, typ sztumski. Mają one na celu zachowanie ich specyficznego genotypu w typie ciężkiego stępaka, o konstytucji limfatycznej i dużej masie ciała umożliwiającej wydajną pracę w stępie z dużymi obciążeniami.

Wygląd Edytuj

Konie Sztumskie mają masywne ciało, ich waga dochodzi nawet do 1000 kg. Charakteryzują się rozłupanym zadem, dużą klinowatą głową o prostym profilu lub lekko garbatym. Mają krótką umięśnioną szyję oraz mocne łopatki. Ma wszystkie odmiany maści kasztanowatej oraz maść karą, siwą, ciemnogniadą i gniadą.
Konie zimnokrwiste sztumskie.jpg

Temperament Edytuj

Sztumskie to łagodne, spokojne, pracowite konie, łatwe w obsłudze. Są oszczędne w użytkowaniu, dobrze wykorzystują paszę.

Użytkowanie Edytuj

Głównie do pracy na roli, ciągnięcia pługa, wozu. Czasem do jazdy spacerowej. Obecnie te konie są hodowane na wystawy, jako konie do reprodukcji oraz konie rzeźne.

Więcej w Fandom

Losowa wiki