Fandom

Koniopedia

Koń fiordzki

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Koń fiordzki
STCEnMR1IREMpdBJrB.jpg
Fiord, fiording
Typ Kuc
Pochodzenie Norwegia
Przeciętny wzrost 135-145 cm
Umaszczenie Bułana, rzadziej myszata
Zastosowanie Wszechstronne

Koń fiordzkifiordingfiord (ang. Norwegian Fjord Horse, znany w Norwegii jako fjording lub fjordhest) – rasa kuca pochodząca z Norwegii.

Historia, pochodzenie Edytuj

Rasa fiording jest rasą prymitywną, to znaczy zbliżoną do konia pierwotnego (przypomina go dzisiaj koń Przewalskiego). Fiordingi były używane jeszcze przez wikingów i to one najprawdopodobniej dały początek rasie kuca islandzkiego. Za ich czasów służyły jako konie bojowe oraz były wykorzystywane do ciągnięcia pługa. Od tego czasu rasa ta jest używana na roli, w hipoterapii oraz jucznie.

Wygląd, opis Edytuj

Wysokość od 130 do 148 cm. Waży od 400 do 550 kg . Występują różne odmiany maści bułanej, pręga grzbietowa od ogona po grzywę, kończyny ciemne, zazwyczaj pręgowane. Typową cechą dla tej rasy jest ciemny pas włosów w wewnętrznej części grzywy. Na zewnątrz włos jest srebrzysty. Gruba szyja łagodnie przechodząca w tułów, zad silny, kłąb zaokrąglony, niewyraźnie zarysowany, krótkie mocne nogi, niezbyt obfite szczotki pęcinowe. Charakterystyczną cechą jest strzyżenie grzywy na kształt półksiężyca.

Temperament Edytuj

DSC 0153.jpg

Ostrzyżona grzywa w fantazyjny sposób :P

Konie fiordzkie mają spokojny temperament. Są bardzo spokojne nawet jako źrebięta. Są wspaniałymi końmi dla dzieci ze względu na swoje usposobienie.

WykorzystanieEdytuj

Obecnie konie fiordzkie startują w konkursach ujeżdżeniaskoków, w zaprzęgach, a nawet w WKKW. Ale są też wspaniałymi końmi rekreacyjnymi oraz rodzinnymi.

Hodowla Edytuj

11-38-26.jpg

Fiord na zawodach ujeżdżeniowych

Kraje specjalizujące się w hodowli fiordingów: Norwegia, Dania, Niemcy. W Polsce występują, głównie u osób prywatnych. Potocznie nazywane są fiordami.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki