Fandom

Koniopedia

Koń lipicański

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Koń Lipicański
Amanda.jpg
Lipican
Typ Koń gorącokrwisty
Pochodzenie Słowenia, Austria
Przeciętny wzrost 150-155 cm
Umaszczenie Siwe, rzadziej gniade i kare
Zastosowanie Ujeżdżenie, pokazy, zaprzęgi

Koń Lipicański - nazwa rasy pochodzi od niewielkiej wsi Lipizza na Słoweni, gdzie już w XVI wieku wyhodowano te wspaniałe konie

Historia Edytuj

Konie lipicańskie powstały na bazie koni rasy Karter – starej rasy słynącej z wytrzymałości, siły i prędkości. Krzyżowano je z najwspanialszymi przedstawicielami rasy hiszpańskiej i neapolitańskiej, sprowadzano też do tego celu konie z duńskiej stadniny dworskiej Fredeiksborg i niemieckiej Lippe-Buckeburg. Na początku XVIII wieku rozpoczęto też dolew czystej krwi arabskiej. W 1735 roku założono w Wiedniu Hiszpańską Szkołę Jazdy. Do dziś wspaniałe, siwe konie lipicańskie są tam hodowane i szkolone według ostrych, rygorystycznych kanonów klasycznej szkoły jazdy.

Budowa Edytuj

Ich sylwetka jest zwarta, muskularna, z mocnym, bardzo muskularnym zadem. Głowa jest mocna, pięknie ukształtowana, o lekko wypukłym profilu, szyja długa, smukła, muskularna, wygięta w piękny łuk. Łopatki są skośne, kości mocne, krok elastyczny.

Opis Edytuj

Konie lipicańskie to wrażliwe, pełne temperamentu zwierzęta. Nauka zajmuje im nieco więcej czasu niż innym rasom, ale efekty są znacznie bardziej spektakularne. Lipicany to konie łagodne, posłuszne, bardzo pracowite i przyjaźnie nastawione. Bardzo przywiązują się do opiekuna, są wierne i lojalne. Cechuje je inteligencja i wytrwałość. Są też wyjątkowo długowieczne – często dożywają 30 lat, niemal do końca życia zachowując temperament i wspaniałą prezencję. Ich wzrost wacha się między 148 a 160 cm w kłębie.
Rider-at-The-Spanish-Riding-School.jpg

Kapriola

Maść Edytuj

Do końca ubiegłego stulecia konie lipicańskie występowały w niemal wszystkich typach umaszczenia. Obecnie najbardziej pożądana jest maść siwa. Źrebaki przychodzą na świat kare lub skarogniade, dopiero w wieku siedmiu do dziesięciu lat uzyskują siwomleczną maść. Niewielka część koni nie wybarwia się i na zawsze już pozostaje kara.

Hodowla Edytuj

Rasa powstała z rodzimych koni Karster krzyżowanych z końmi hiszpańskimi i neapolitańskimi. Do dziś hodowane są tam silne konie, nie zawsze siwe, do zaprzęgu i jazdy wierzchem.

Innym centrum hodowli tej rasy jest austriacka stadnina koni w Piber, skąd pochodzą młode konie kierowane do najbardziej znanego miejsca użytkowania lipicanów – Hiszpańskiej Szkoły Jazdy w Wiedniu. Szkoli się w niej siwe ogiery zgodnie z kanonami klasycznej szkoły jazdy.

224481.jpg

Klacz ze źrebakiem

Więcej w Fandom

Losowa wiki