FANDOM

Koń pełnej krwi angielskiej
Koń pełnej krwi angielskiej
Koń krwi Angielskiej
Typ Koń gorącokrwisty
Pochodzenie Wielka Brytania
Przeciętny wzrost 165-175 cm
Umaszczenie gniade, kare, brązowe, kasztanowate, siwe
Zastosowanie wyścigi, skoki, ujeżdżanie
Inne nazwy folblut
Koń pełnej krwi angielskiej (folblut) - jest to jedna z najpopularniejszych i podstawowych ras koni. Jak można się domyślić pochodzi z Anglii. Jest koniem gorącokrwistym. Obecnie są to najszybsze konie na świecie, a ich rasa znana jest na całym świecie i szczególnie rozpowszechniona w zawodach. Konie te głównie hodowane są w Anglii, Irlandii, USA, Francji i Japonii. Rasa ta jest szlachetna i nadzwyczaj inteligentna, oznaczana jest symbolem "xx".

WyglądEdytuj

Koń pełnej krwi angielskiej dorasta do wysokości 165 - 175 cm w kłębie. Jest smukły i ma długą szyję. Typowymi cechami folblutów są długie, suche kończyny, szlachetna, sucha głowa o prostym profilu, lekka budowa ciała, długi, mocny grzbiet, długie, ukośne łopatki, nisko osadzony ogon. Najczęściej spotykane są angliki o umaszczeniu kary, gniady, kasztanowwatym, skarogniadym i siwym, nigdy srokatym.

Charakter Edytuj

Konie pełnej krwi angielskiej są szybkie i wytrzymałe. Są także odważne, lecz nie brak im wrażliwości co powoduje, że nie powinny zostać ujeżdżane przez niedoświadczone osoby. Te konie mają również temperament i dużą inteligencje.

ROGILLA 1932 VATC CAULFIELD CUP GEORGE ROBINSON

SportyEdytuj

Ta rasa została wyhodowana przez anglików. Głównie do sportów konnych, więc raczej powinny poradzić sobie w każdej dyscyplinie. Zdecydowanie najlepsze są jednak w wyścigach na krótkie dystanse gdyż jeden z nich Secretariat osiągnął prędkość 70 km/h,ponieważ posiadał on ponoć 3 razy większe serce niż zwykły koń. Dobrze radzą sobie także w ujeżdżeniu, skokach i w WKKW.

Znane Konie Pełnej Krwi AngielskiejEdytuj

RuffianEdytuj

Ruffian (ur. 17 kwietnia 1972, zm. 7 lipca 1975) była jedną z najszybszych klaczy w historii. Kara klacz była Czempionką Rasowych Wyścigów Konnych i jednym z największych amerykańskich koni wyścigowych XX wieku.

Ruffiam

Ruffian, razem z dżokejem - Jacinto Vasquezem

Klacz pierwsze treningi zaczęła pod okiem trenera Franka Y. Whiteley'a. Trener kierował ją pod Wyścigi konne, w których folblutka świetnie się sprawdziła.

Koń wziął udział w pięciu gonitwach, które wygrał. Po wyścigach wykryto u Ruffian pęknięcie w tylnej kończynie, przez co klacz musiała zrobić kilkumiesięczną przerwę. Po przerwie klacz wróciła do wyścigów, które także wygrywała.

Później stanęła do walki z ogierem, Foolish Pleasure, jako pierwsza klacz w historii. Jej trener był przeciwny temu wyścigowi, a jeździec - Jacinto Vasquez - miał dylemat, ponieważ jeździł, i na Ruffian, i na Foolish Pleasure. Ostatecznie jednak wybrał Ruffian.

Gdy klacz stanęła do walki z ogierem, złamała nogę, jednak mimo to przebiegła jeszcze 45 - 46 metrów. Po dwunastogodzinnej operacji koniowi założono gips. Jednak gdy działanie narkozy minęło klacz zaczęła galopować i wierzgać, łamiąc drugą nogę. Niedługo potem podjęto decyzję o uśpieniu walecznej folblutki.

Koń został pochowany wewnątrz toru Belmont Park, gdzie wygrał swoją pierwszą gonitwę. Jako jedyny koń na świecie klacz została pochowana chrapami w stronę mety. Jej głowa miał tryumfalnie ją przekroczyć.

CiekawostkiEdytuj

  • Klacz upamiętniono na filmie "Ruffian".
  • Pomimo odnoszonych zwycięstw klacz poza torem przezywana była Kanapą ze względu na szeroki zad.