Fandom

Koniopedia

Koń pełnej krwi angielskiej

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Koń pełnej krwi angielskiej
Koń pełnej krwi angielskiej.jpeg
Koń krwi Angielskiej
Typ Koń gorącokrwisty
Pochodzenie Wielka Brytania
Przeciętny wzrost 165-175 cm
Umaszczenie gniade, kare, brązowe, kasztanowate, siwe
Zastosowanie wyścigi, skoki, ujeżdżanie
Inne nazwy folblut
Koń pełnej krwi angielskiej (folblut) - jest to jedna z najpopularniejszych i podstawowych ras koni. Jak można się domyślic pochodzi z Anglii. Jest koniem gorącokrwistym. Obecnie są to najszybsze konie na świecie, a ich rasa znana jest na całym świecie i szczególnie rozpowszechniona w zawodach. Konie te głównie hodowane są w Anglii, Irlandii, USA, Francji i Japonii. Rasa ta jest szlachetna i nadzwyczaj inteligentna. Jest oznaczana znakiem "xx".

WyglądEdytuj

Koń pełnej krwi angielskiej dorasta do wysokości 165 - 175 cm w kłębie. Jest smukły i ma długą szyję. Typowymi cechami folblutów są długie, suche kończyny, szlachetna, sucha głowa o prostym profilu, lekka budowa ciała, długi, mocny grzbiet, długie, ukośne łopatki, nisko osadzony ogon. Najczęściej spotykane są angliki o umaszczeniu kary, gniady, kasztanowwatym, skarogniadym i siwym, nigdy srokatym.

Charakter Edytuj

Konie pełnej krwi angielskiej są szybkimi i wytrzymałymi końmi. Są także odważne. lecz nie brak im wrażliwości co powoduje, że nie powinny ich ujeżdżać nie doświadczone osoby. Te konie mają też temperament i dużą inteligencje.

ROGILLA 1932 VATC CAULFIELD CUP GEORGE ROBINSON.jpg

SportyEdytuj

Ta rasa została wyhodowana przez anglików głównie do sportów konnych, więc powinien on poradzić sobie w każdej dyscyplinie. Zdecydowanien najlepsze są jednak w wyścigach na krótkie dystanse gdyż jeden z nich Secretariat osiągnął prędkość 70 km/h z powodu, że miał 3 razy większe serce niż zwykły koń. Dobrze radzą sobie także w ujeżdżeniu, skokach i w WKKW.

Znane Konie Pełnej Krwi AngielskiejEdytuj

RuffianEdytuj

Ruffian (ur. 17 kwietnia 1972, zm. 7 lipca 1975) była jedną z najszybszych klaczy w historii. Kara klacz była Czempionką Rasowych Wyścigów Konnych i jednym z największych amerykańskich koni wyścigowych XX wieku.

Ruffiam.jpg

Ruffian, razem z dżokejem - Jacinto Vasquezem

Klacz pierwsze treningi zaczęła pod okiem trenera Franka Y. Whiteley'a. Trener kierował ją pod Wyścigi konne, w których folblutka świetnie się sprawdziła.

Koń wziął udział w pięciu gonitwach, które wygrał. Po wyścigach wykryto u Ruffian pęknięcie w tylnej kończynie, przez co klacz musiała zrobić kilkumiesięczną przerwę. Po przerwie klacz wróciła do wyścigów, które także wygrywała.

Później stanęła do walki z ogierem, Foolish Pleasure, jako pierwsza klacz w historii. Jej trener był przeciwny temu wyścigowi, a jeździec - Jacinto Vasquez - miał dylemat, ponieważ jeździł, i na Ruffian, i na Foolish Pleasure. Ostatecznie jednak wybrał Ruffian.

Gdy klacz stanęła do walki z ogierem, złamała nogę, jednak mimo to przebiegła jeszcze 45 - 46 metrów. Po dwunastogodzinnej operacji koniowi założono gips. Jednak gdy działanie narkozy minęło klacz zaczęła galopować i wierzgać, łamiąc drugą nogę. Niedługo potem podjęto decyzję o uśpieniu walecznej folblutki.

Koń został pochowany wewnątrz toru Belmont Park, gdzie wygrał swoją pierwszą gonitwę. Jako jedyny koń na świecie klacz została pochowana chrapami w stronę mety. Jej głowa miał tryumfalnie ją przekroczyć.

Klacz upamiętniono na filmie "Ruffian".

Pomimo odnoszonych zwycięstw klacz poza torem przezywana była Kanapą ze względu na szeroki zad.

Więcej w Fandom

Losowa wiki