FANDOM

Morgan - jedna z najstarszych i najbardziej popularnych ras koni wierzchowych w Ameryce Północnej.

Historia Edytuj

Wszystkie morgany wywodzą się od jednego ogiera imieniem Figure, urodzonego w West Springfield, Massachusetts, którego w 1795 roku nabył nauczyciel Justin Morgan. Znany dalej pod imieniem swojego właściciela, Figure mimo niewielkich rozmiarów (140 cm w kłębie) był nie tylko ciężko pracującym koniem roboczym, ale startował również w wyścigach, pod siodłem i w zaprzęg, a także w konkurencjach pociągowych i wielokrotnie wygrywał.

Pokrój Edytuj

Koń muskularnej budowy, wysokość w kłębie waha się od 140 do 152 cm w kłębie. Bardzo bujna, powiewna grzywa i ogon. Maść najczęściej gniada, kara, skarogniada i kasztanowata. Niedopuszczalne maści: siwa i wszelkiego rodzaju srokata. Morgany są końmi bystrymi i dzielnymi, bardzo efektywnie się prezentującymi, jednak łatwymi do prowadzenia, a przy tym bardzo wszechstronnymi. Jego klatka piersiowa jest szeroka taka jak krótki i mocny grzbiet. Ponadto ma bardzo potężne łopatki, szyję wygiętą w łuk i atrakcyjną głowę.