Fandom

Koniopedia

Mustang

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Mustang
4.jpg
Mesteno 'bez właściciela'
Typ Koń
Pochodzenie Usa, Meksyk
Przeciętny wzrost ok. 142 cm
Umaszczenie Wszystkie odmiany maści kasztanowatej po białą (albino)
Zastosowanie Używanie w rodeo, rzeź

Rasa zdziczałych koni, żyjących przez długie lata na wolności. Obecnie najczęściej łapane i zwożone przez Hiszpanów, są udamawiane.

Pochodzenie i populacjaEdytuj

Mustangi pojawiły się na skutek działalności człowieka. Jako hiszpańskie konie uciekły człowiekowi i zdziczały. Swoim działaniem człowiek o mało nie doprowadził do ich wyginięcia. Pod koniec XVIII w. było ich około 5 mln. Kiedy zaczęto uprawiać prerię, zaczęto również zabijać mustangi. Ginęły one tysiącami. Najwięcej zabito ich jednak w XX w., kiedy to w trakcie I wojny światowej strzelano do nich ze względu na ich skórę oraz żeby zapewnić pokarm zwierzętom domowym. Od 1971 r. mustang jest pod ochroną. Z 5 mln populacji mustangów zostało dziś tylko około 10 000 osobników.

WyglądEdytuj

Ich wygląd jest taki, jak wygląd innych, całkowicie udomowionych koni. Mierzą średnio 142 cm w kłębie. jest jedna rzecz, która różni je od udomowionych koni; są silniejsze, wytrwalsze i mocniej zbudowane. Mustangi nie mają określonej maści.

StadaEdytuj

Mustangi żyją w niewielkich stadach. Wszystko po to, aby chronić się przed ich naturalnymi wrogami - wilkami, pumami, kojotami. Stado składa się z dorosłego ogiera - 6-7 lat, różnej licznby dorosłych klaczy; od 2-17, oraz źrebiąt. Łącząc się w stada, szybciej znajdują pożywienie. Każdy 3 letni ogier, musi zostać wydalony ze stada. Każde stado posiada własne terytorium, którego broni i na którym poszukuje pożywienia. Mustangi tolerują inne stada na skraju swojego terytorium, a z czasem w obronie przed wrogiem łącza się z nimi. Każde stado posiada klacz - przewodniczkę, która w razie niebezpieczeństwa prowadzi stado w bezpieczne miejsce, podczas gdy ogier pozostaje, aby stawić mu czoło. Często dochodzi do walk między młodymi ogierami, a przewodnikiem stada o klacze.

  • Mustang z Dzikiej Doliny - Spirit
  • Stado mustangów
  • Mustangi
  • Łapanie Mustangów przez Hiszpanów...

Więcej w Fandom

Losowa wiki