FANDOM

Mustang
4.jpg
Mesteno 'bez właściciela'
Typ Koń
Pochodzenie Usa, Meksyk
Przeciętny wzrost ok. 142 cm
Umaszczenie Wszystkie odmiany maści kasztanowatej po białą (albino)
Zastosowanie Używanie w rodeo, rzeź

Rasa zdziczałych koni, żyjących przez długie lata na wolności. Obecnie najczęściej łapane i zwożone przez Hiszpanów, są udamawiane.

Pochodzenie i populacjaEdytuj

Mustangi pojawiły się na skutek działalności człowieka. Jako hiszpańskie konie uciekły człowiekowi i zdziczały. Swoim działaniem człowiek o mało nie doprowadził do ich wyginięcia. Pod koniec XVIII w. było ich około 5 mln. Kiedy zaczęto uprawiać prerię, zaczęto również zabijać mustangi. Ginęły one tysiącami. Najwięcej zabito ich jednak w XX w., kiedy to w trakcie I wojny światowej strzelano do nich ze względu na ich skórę oraz żeby zapewnić pokarm zwierzętom domowym. Od 1971 r. mustang jest pod ochroną. Z 5 mln populacji mustangów zostało dziś tylko około 10 000 osobników.

WyglądEdytuj

Ich wygląd jest taki, jak wygląd innych, całkowicie udomowionych koni. Mierzą średnio 142 cm w kłębie. jest jedna rzecz, która różni je od udomowionych koni; są silniejsze, wytrwalsze i mocniej zbudowane. Mustangi nie mają określonej maści.

StadaEdytuj

Mustangi żyją w niewielkich stadach. Wszystko po to, aby chronić się przed ich naturalnymi wrogami - wilkami, pumami, kojotami. Stado składa się z dorosłego ogiera - 6-7 lat, różnej licznby dorosłych klaczy; od 2-17, oraz źrebiąt. Łącząc się w stada, szybciej znajdują pożywienie. Każdy 3 letni ogier, musi zostać wydalony ze stada. Każde stado posiada własne terytorium, którego broni i na którym poszukuje pożywienia. Mustangi tolerują inne stada na skraju swojego terytorium, a z czasem w obronie przed wrogiem łącza się z nimi. Każde stado posiada klacz - przewodniczkę, która w razie niebezpieczeństwa prowadzi stado w bezpieczne miejsce, podczas gdy ogier pozostaje, aby stawić mu czoło. Często dochodzi do walk między młodymi ogierami, a przewodnikiem stada o klacze.

  • Mustang z Dzikiej Doliny - Spirit
  • Stado mustangów
  • Mustangi
  • Łapanie Mustangów przez Hiszpanów...

Więcej z Fandomu

Losowa wiki