Fandom

Koniopedia

Perszeron

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Perszeron - to prawdziwy arystokrata wśród koni zimnokrwistych, piękny, elegancki, dostojny, kroczy z gracją i ma znakomity rodowód

Persz.jpg

HistoriaEdytuj

Do pracy na roli w średniowieczu i późniejszych epokach wukorzystywano woły, a konie z Perche służyły rycerzom jako wierzchowce. Wyglądały wtedy jednak nieco inaczej niż obecnie - mierzyły  od 150 - 160 cm wysokości w kłębie, były lżejsze i zwinniejsze. Zapewne w ogromnej większości miały siwe umaszczenie, ponieważ niemial wszystki średniowieczne malowidła i rysunki przedstawiały rycerzy na koniach tego umaszczenia.

Koniec epoki rycerskiej oznaczało dla koni przebranżowienie. Perszerony zaczęto hodować w kierunku wzmocnienia siły, tak by mogły w kłusie ciągać duże ładunki. Preferowano przy tym siwki, gdyż było je widać w nocy.

Począwszy od 1760 roku królewska stadnina w Le Pin udostępniła hodowcom perszerona arabskie ogiery, by dostarczali odpowiednie konie do armii. Rasa przeżyła jednak poważną zapaść i niemal wyginęła w okresie rewolucji francuskiej (1789) i po niej.

Bardzo możliwe, że na początku XIX w. sród miejscowe pogłowia było wystarczojąco dużo dobrego materiału, aby odrodzić rasę bez udziału krwi arabskiej.

CharakterEdytuj

Ten spokojny, łagodny, posłudzny koń, obdarzony dość żywym temperamentem. Lubi towarzystwo ludzi, w tym dzieci, nie płoszy go hałas ani ruch uliczny. Jest spolegliwy, chęny do pracy, a przy tym inteligentny. Dostosowuje się do skrajnych warunków pogodowych.

Persz2.jpg

WyglądEdytuj

Elegancki, harmonijnie zbudowany koń zimnokrwisty o bardzo dawno ustalonych cechach. Ma dość długą, wygiętą szyję z grzebieniem; kłąb dobrze zaznaczony; kłodę beczkowatą; łopatki prawidłowe; klatkę piersiową szeroką i głęboką; grzbiet krótki; zad długi, ścięty, rozłupany; nogi suche, muskularne. Maść zwykle siwa lub kara osiąga wysokość od 150 - 180 cm, a wagę od 500 - 1200 kg

Więcej w Fandom

Losowa wiki