Fandom

Koniopedia

Tarpan leśny

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Tarpan leśny - podobieństwo Konia Przewalskiego. Wymarły.

Z lasów Europy Zachodniej i Środkowej był stopniowo wypierany. Najdłużej przeżył w lasach Litwy i Polski, gdzie został udomowiony. Konik polski był początkowo mniej lub bardziej czystym tarpanem, W początkach XIX wieku dzikie tarpany żyły jeszcze w dobrach Zamojskich w pobliżu Biłgoraja w południowej Polsce. Wiele z nich wyginęło jednak w latach 1812-1813, te zaś które przeżyły zostały rozdane rolnikom i wymieszały się z udomowionymi końmi. Ostatniego tarpana w Polsce zabito 1814 roku - ostatni na świecie zginął na Kaukazie w drugiej połowie XIX wieku.

Był on podobny konika polskiego- maści myszatej z pręga grzbietową, bez pręgowania na kończynach, ze szczotkami na pęcinach, lekko wypukłym profilem głowy.

Tarpan2.jpg

CiekawostkiEdytuj

  • Ostatnie tarpany zabito w 1879r. na południowych stepach Rosji.
  • Dzikie stada tarpanów uznawano za szkodniki.
  • Uczeni postanowili zrekonstruować rasę, choć nie da się tego osiągnąć w czystej postaci. Można było otrzymać zwierzęta podobne do tarpanów. Dobrze znano ich wygląd co ułatwiało stworzenie rasy. Posłużyły do tego celu konie biłgorajskie.
  • Często tarpanami nazywa się koniki polskie, co jest błędem gdyż jak wyżej pisaliśmy tarpan jest rasą wymarłą.
Tarpan.png

Więcej z Fandomu

Losowa wiki