Fandom

Koniopedia

Wałach

114stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Wałach - wykastrowany samiec pochodzący z rodziny koniowatych (np. osioł, koń). Termin wałach powstał od słowa wołoch, bowiem Wołosi najprawdopodobniej wprowadzili do Polski wałaszenie ogierów.

Thumb.JPG.900x600 q85.jpg

Ogiera najczęściej kastruje się w celu uspokojenia jego charakteru. Dzięki temu wykorzystywany będzie do jazdy na lonży dla poczatkujących jeźdźców. Kastracji dokonuje się także, by uniemożliwic mu reprodukcję.

Sposoby kastracjiEdytuj

W zależnosci od celu kastracji, można dokonac tego poprzez usunięcie jąder lub zmiażdżenie kanalików nasiennych. Usunięcie jąder wymaga zabiegu, w którym koń będzie pod działaniem narkozy. Wtedy pozbywa się możliwosci rozrodu, jak i cech typowego ogiera. Gdy zależy nam jedynie na uniemożliwnieniu roprodukcji, niekoniecznie ze stłumieniem cech typowych dla ogiera, dokonuje się zmiażdżenia kanalików nasiennych i w porównaniu do pierwszego sposobu, jest to zazwyczaj bezkrwawy sposób.

Opieka pooperacyjnaEdytuj

Przy obydwu metodach, rana powinna być utrzymywana w czystości aby zapobiec ryzyku wystąpienia krwiaków i wytworzenia się ropnia. Zażywanie antytoksyny tężcowej i analgezji (środki przeciwbólowe) jest również konieczne. Oprócz tego zaleca się antybiotyki.

Więcej w Fandom

Losowa wiki